wtorek, 22 grudnia 2009

Białko a wegetarianizm

Białko potrzebne jest nam do budowania mięśni, itp. Składa się ono z aminokwasów które mogą łaczyć się w wiele sposobów. Potrzebujemy ok. 0,75g na kg ciała białka dziennie.

Ważne jest dostarczanie ośmiu najważniejszych aminokwasów które nie są wyprodukowywane przez ciało. Produkty dostarczające białka w proporcjach które ciało odrazu może wykożystać nazywamy pełnym białkiem. Można je znaleść w mięsach, rybach ale dla nas wegetarianin w serach i jajkach. Nadmiar ser i jajek może jednak spowodować nadmiar tłuszczów dlatego ważna jest też wiedza że sami możemy skombinować pełne białko kombinując białko w nabiale, orzechach, ważywach strączkowych z produktami zbożowymi.

Większość wegetariani wie jak ważne są różne zrodła białka które też łatwo skombinować, możliwe połączenia są czasami nam bardzo znane . A oto i one:

  • Kanapka z masłem orzechowym
  • Pasztet z fasoli na grzance
  • Ryz z tofu
  • Kukurydziane placki i fasolka black kidney
  • Makaron z serem
  • Musli z orzechami i mlekiem
  • Cieciorka i kuskus
  • Grochówka z chlebem
  • Dhal z Pitą
  • Butgery z fasoli i grzanki
  • Falafell i Pita
  • Ryz i soczewica

Quino jest tez ziarnem wartym uwagi z powodu wysokiej ilosci białka

Jak widzicie kombinacje sa oczywiste i proste

2 komentarze:

Bea pisze...

To ja jeszcze dorzuce ryz + soczewica (najlepiej czerwona, gdyz ma najwiecej bialka).
I jeszcze quinoa, rowniez bogata w bialko i bardzo cenna dla wegetarian.
Od prawie 16 lat jem szczatkowe ilosci miesa / ryb, za to poziom bialka mam niezwykle wysoki. Choc wszyscy oczywiscie 'straszyli', ze wcale tak nie bedzie ;)

Pozdrawiam serdezcnie!

vegeswiat pisze...

jak pozwolisz to wrzuce je i na blog